Att marknadsföra mitt eget företaget
Ett visitkort funkar fortfarande bra. Känns bra att räcka över någonting när jag skapat den första kontakten med en annan företagare om jag är på företagsevent.
Jag tycker det är svårt att marknadsföra mitt eget företag. Arbetar aktivt för att bli bättre på det. När jag samtalar och lyssnar till andra företagare flödar idéerna och kreativiteten. Ofta ser jag ganska omgående tydligt vad de kan göra för att förtydliga sitt budskap och ta kliv framåt. Men när det kommer till mitt eget företag blir jag lite väl självkritisk och det stoppar många gånger upp framåtdrivande processer. Det är bättre att ta små steg framåt varje dag än att stanna upp och invänta en eventuell möjlighet.
För mig är bloggen en god hjälp. Jag har satt som mål att lägga ut ett blogginlägg varje dag 2024. Att dagligen lägga ut fotografier och text skapar efterhand en ganska god bild av företaget och mig som driver företaget. När jag ser tillbaka på bloggen så ser jag att jag för varje månad som går öppnar upp och berättar mer om mina tankar och visar exempel på arbeten jag gjort.
När det kommer till marknadsföring och kontakt med nya uppdragsgivare, samarbetspartner eller kunder så är en bra och tydlig hemsida A och O. En plats som mitt företag äger och bestämmer över. Här kan jag presentera och visa exempel på tidigare utförda uppdrag eller samarbeten.
Även egna projekt som min film om Sophie Ahlbom är bra att visa upp. Det visar att jag kan klippa film och lägga ljud och speakerröst.
Jag är fotograf då är det bra att kunna visa upp en portfolio.
Och inte att förglömma en sammanfattande text om det jag gör och har gjort. Här finns min e-post och även en bild på mig.
Och kontaktuppgifter.
I ärlighetens namn så känner jag i skrivande stund att det finns förbättringspotential här på lindfoto.se. Jag vill tillexempel skapa en tydligare portfolio utan undermappar. Samt en tydligare beskrivning över de uppdrag jag önskar utföra. Tids nog så kommer det också få sin plats här på hemsidan.