-
Jobbar med ytan som möter besökaren
I torsdags skrev jag ett blogginlägg som handlade om att jag behöver se över omslagsbilden – den bästa platsen – på hemsidan.
Jag behöver visa i bild och text vilka typer av uppdrag jag söker. Funderar på att bygga om första sidan på hemsidan. Låta bloggen ta mindre plats och ge mer plats för det jag har möjlighet att tjäna pengar på.En bild och en kort text. Men i mig har ett skifte skett den senaste månaden. Balansen mellan tanke, känsla och handling har börjat infinna sig. Dessa tre påverkar varandra. Tankar om att inte vara tillräckligt bra skapar känslor av oro vilket leder till avsaknad av handling.
Det var när jag tittade på mina känslor och erkände för mig själv att jag kände mig ensam i mitt företagande som jag kunde göra en aktiv förändring. Nu har jag kommit på flera sätt att känna mig mindre ensam i mitt företagande och det ger mig energi att gå från tanke till handling. Nu har jag hittat ett nytt sätt att lyssna till mina känslor. För känslor är viktiga speciellt om man som jag har ett kreativt yrke.Den senaste månaden har jag investerat tid och lyssnat till andra företagares erfarenheter. Jag pratar om mitt företag på ett annat sätt. Jag har blivit tydligare med vad jag vill uppnå och förmedlar det. Som med det mesta här i livet så har övning gett resultat. Nu känner jag mig mer bekväm. Jag har accepterat mitt eget tempo och tar små, små steg framåt. Det är viktigt för det är jag som bygger om mitt företag från grunden.
-
Pionens tid
Är så glad över min pion.
Binder en bukett.
Hoppas du har en fin lördag. I går besökte jag en blomsterbutik som jag tycker mycket om. Fotografier och mina funderingar kommer i ett längre blogginlägg på onsdag.
Jag fortsätter att leverera ett blogginlägg varje dag här på bloggen under hela 2024. Snart halvvägs.
I morgon klockan 14.00 delar jag tankar om utvecklingen jag upplevt som företagare den senaste månaden. -
Kakfat till kalas
Fotograferat till Instagram och #fredagens2hand samt dristat mig till att ge fototips. Det är verkligen att gå utanför min komfortzon. Men nu är det gjort.
Testade olika typer av bakgrund. Kanske bilden hade blivit bättre om jag tagit bort linneservetterna i framkant. Men jag ville gärna ha med dem som en hint om att det kommer fler bilder längre fram med dem. Denna bild ger ett lite lugnare intryck. Här jobbar jag med tre typer av rosor. Låter betraktarens ögon vandra och kanske upptäcka rosorna på kakfaten, i vasen och på spetsgardinen.
Innan fotoprojektet drog i gång såg det ut så här. En bild med fint ljus men med en rörig bakgrund. Jag gillar idén med kakfat i två våningar. Skapar höjd i dukningen och ger mer utrymme åt annat på bordet.
Kakfaten inhandlade på Gamla Ting i Dalstorp. -
Besökaren möts bara av företagsnamnet
Det första en besökare möts av här på lindfoto.se är detta. Stilrent, enkelt och intetsägande. På den bästa platsen säger jag ingenting mer än mitt företagsnamn. Det kanske funkar bra om man har ett etablerat företagsnamn som VOLVO, AstraZeneca eller LKAB. Men till och med de har numera bara en liten logga längst upp till vänster på sina hemsidor.
Det är som att jag står i en stor skog och vrålar ut mitt företagsnamn. Ingen hör. Ingen ser. Det är inte fel plats men jag sänder ut fel signaler.
Jag vill nå ut till företagare i Sjuhärad, prata företagande, fotografera porträtt och skapa film. Då behöver jag använda ytan bättre. Presentera mig. Många tittar först i mobilen och då syns mitt porträtt med pratbubblan ”Hej” först efter fem blogginlägg. De går även att komma till en presentation av mig och företaget under menyknappen ”om ” men det krävs ett aktivt val från besökaren.
Jag behöver jobba med ytan som möter besökaren.
-
Skapat bildikoner för e-post
I dag har jag skapat bildikoner för e-post i Indesign. Tar tid men är både roligt och lite pilligt. Jag har börjat fundera på om jag ska ändra min hemsida.
-
I går kl.09.17
-
Påbörjat arbetet med juli månads omslagsbild
Varje månad lägger jag ut en ny omslagsbild på Lind Foto & Formgivnings Facebooksida. Här på bloggen berättar jag sammanfattande om utvecklingen som skett i mitt företagande under föregående månad. Vill du se omslagsbilden och läsa sammanfattningen för juni kan du göra det här.
I dag börjar jag jobba med omslagsbilden för juli. Ställer mig frågan: vad är målet med dessa omslagsbilder?
Den 4 januari skrev jag:
” Min ursprungliga tanke med att byta omslagsbild på Facebook är att visa vad som händer den månaden eller att bilderna symbolisera en känsla eller minne från månaden”.Förtydligande av målet:
Jag vill träffa företagare i Sjuhärad, prata företagande, fotografera porträtt och skapa film till företag.
Det är vad omslagsbilden i juli ska visa.Att se och förmedla andra företags möjligheter och kapacitet samt peka på upprepningar, svagheter och komma med idéer och lösningar är enkelt och roligt tycker jag. Jag är bra på det.
När det kommer till mitt eget företag är jag hemmablind. Men så länge jag har en framåtrörelse så sker utveckling. Och att skynda fram är inte alltid rätt väg att gå.Inför juli behöver jag förtydliga och förenkla mitt formspråk. De signaler jag sänder ut på Instagram och på Facebook är för plottriga. Fokus nu i juni är träffar andra företagare i Sjuhärad och pratat företagande. Samma mål och fokus i juli men tydligare och mer frekvent marknadsföring. Jag måste komma på ett sätt att nå ut till mina blivande kunder.
-
Röstar till EU-valet och har en skärmfri söndag
I dag ska jag gå och rösta till EU-valet och har en skärmfri söndag.
Jag upplever att jag växer av mina skärmfria söndagar. Det ger mig välbehövlig vila och det bidrar till en bättre struktur i mitt liv. Jag håller oftare det jag lovar mig själv och jag har blivit lite, lite kvickare när det kommer till att genomföra mina idéer och gå från tanke till handling.Jag vet inte hur andras hjärnor fungerar men min hjärna blir lite speedad och samtidigt slö av för mycket tid framför skärmar. Att vara utan skärmar och aktivt öva på att vara mer närvarande i nuet under söndagarna ger min kropp och framför allt hjärnan återhämtning.
Söndagarna har även fått mig att reflektera. Inte bara tänka tankar. Jag upplever att när jag reflekterar sorterar jag bort saker som inte riktigt känns rätt och bra för mig.
Att ha skärmfria söndagar är ett steg i att skapa en bättre och mer hälsosam arbetsmiljö. Ett långsiktigt mål är att stänga av datorn senast klockan 18.00 på vardagarna, bara jobba 3 timmar på lördagarna och fortsätta med mina skärmfria söndagar.
Kom ihåg att rösta!
-
Instagram – digitalt visitkort
Startade Instagramkontot lindfoto.se i mars 2024. Just nu känns kontot rörigt och otydligt. Jag är inte van vid det lilla formatet. Det jag skapar blir än så länge för plottrigt. Tänker att det skulle ge en mer harmonisk och professionell känsla om jag la till färgrutor med text i mitt flöde.
Instagram är mitt digitala visitkort. Där möter och interagerar jag med andra. Jag måste förmedla vad jag säljer. Mitt konto är för anonymt. Kontot skulle få ett proffsigare uttryck med ett foto av mig. Presentationstexten är okej men lite stolpig. Den kan jag jobba mer med.
Just nu går det mycket tid till att lära mig mer om Instagram. Hitta min ”nivå”. Jag ställer frågor till mig själv för att bringa lite klarhet. Vad vill jag visa? Hur mycket av mig som privatperson vill jag ska synas i mitt företagande? Vad tycker jag är relevant att visa? Det jag visar blir en del av min framtoning.
Sedan måste jag tänka mer sälj. Vad är det jag säljer? Formulera det i text och bild.
Jag vill visa mitt bildspråk och nå ut till de företag som behöver anlita mig. Den kommunikationen behöver vara professionell. De behöver se att jag är en person som levererar god kvalité, till rätt pris och på avtalad tid. Hur visar jag det med bilder på bästa sätt?
Alltid svårt att se sig själv och sitt företag, tycker jag. Mycket enklare om man har en butik, säljer en produkt eller är hantverkare. Då får jag en massa roliga idéer på bilder och filmer som skulle stå ut och synas. För det handlar om att synas. Vilket i ärlighetens namn inte står högst på min önskelista. Jag står gärna bakom kameran. Inte framför.Jag upplever att det är enklare och mer fritt att lägga ut händelser. De ligger bara uppe i 24 h. Roligt och ganska enkelt att skapa. Det som är svårt är avgränsningen. Vad är relevanta inlägg och vad är personlig krydda?
Som person är jag analytisk och eftertänksam så en sak är säker det kommer ge bättre utdelning, nu i början, om jag vågar experimentera och undersöka vad som fungerar bäst för mitt företag. Pröva mig fram. Att vrida, vända och överanalyserar allt innan jag lägger ut det går inte på Instagram. Då hinner jag inte med tåget utan står kvar på perrongen och tittar när tåget går. Samtidigt gäller det att lyssna till min takt och ton. Alla tåg är inte för mig och mitt företag. Balans.
-
Inspirerad av andra kreatörer
Den 29 maj på väg hem efter co-workingdagen på Lindedahlen wellness garden i Olsfors som Creative cluster arrangerade passade jag på att besöka Blomsterträdgården utmed väg 27, i Lockryd. Som jag har längtat efter att titta runt i den här butiken. Jag frågade en i personalen om jag fick fotografera i butiken och lägga upp på min blogg. Här kommer ett gäng med bilder och några av mina tankar kring skyltning, färgkombinationer och bildutsnitt.
Till höger i föregående bild, längst ut på bänken stod dessa citronkoppar. Med den här bildkompositionen gillar jag utöver träbänkens slitna yta, kopparn och fatens gula färg tillsammans med de två orangea nyanserna på blommorna på askarna. Bilden innehåller fyra nyanser av grönt. Örat på kopparna, asken, krukorna och bladen på växten. Färgerna eller kanske avsaknaden av andra färger hjälper till att skapa ett fokus på de gula kopparna. Blicken söker sig till andra delar i bilden men den återkommer gång på gång till kopparna.
Det är inte bara färgerna utan även material som det hårda kopparna mot den mjuka gröna växten tillför ytterligare en dimension till bilden och kanske framför allt på plats i butiken. Att ställa in en växt i ett skyltarrangemang, stilleben eller i en bild tillför liv och energi.Inslagna presenter redo att ta med och ge bort i gåva. Gillar att den som gjort skylten upprepar färgen rosa. För den som önskar ge bort mer än den färdig paketerade presenten kan lätt utöka genom att köpa en rosa kruka och en av de större rosa blommorna som står i bakgrunden eller varför inte ta den rosa krukan med rosmarin som redan står lämpligt placerad till höger om fatet med presenterna.
Så mycket fint att inspireras av. På flera platser i butiken fanns det stolar utplacerade. Det gillar jag. En plats för en stunds vila och eftertanke. Kanske fråga mig själv om jag har fått med mig allt jag behöver. Ska jag ställa tillbaka något impulsköp eller kanske komplettera med ytterligare en planta. En nöjd kund är en återkommande kund.
Butiken hade även en stor yta utomhus med växter. Från stolen på förra bilden ser du detta. För att bryta av mot det gröna valde jag att sänka kameran och fotografera mitt motiv lite från vänster. Bara för att få in en annan färg än grönt och grått i bilden.
Det blev en hel del fotografier i den här butiken. Jag får återkomma i ett annat blogginlägg där jag visar de resterande bilderna och berättar om mina tankar om fotografi, färg och bildkomposition.
Nu avrundar jag detta inlägg med några färgsprakande bilder från Blomsterträdgårdens kylrum.Ett kylrum med snittblommor och buketter.
Nejlikor i rosa, rött och beigt.
Tydliga skyltar som visar vad varje blomma kostar. Enkelt och inspirerande att skapa en egen bukett.
Vackra buketter. Skickligt färgkomponerad i gult rött och rosa. Med grönt som kontrastfärg som lyfter den röda rosen lite extra.
Väl värt ett besök.