Instagram – digitalt visitkort
Startade Instagramkontot lindfoto.se i mars 2024. Just nu känns kontot rörigt och otydligt. Jag är inte van vid det lilla formatet. Det jag skapar blir än så länge för plottrigt. Tänker att det skulle ge en mer harmonisk och professionell känsla om jag la till färgrutor med text i mitt flöde.
Instagram är mitt digitala visitkort. Där möter och interagerar jag med andra. Jag måste förmedla vad jag säljer. Mitt konto är för anonymt. Kontot skulle få ett proffsigare uttryck med ett foto av mig. Presentationstexten är okej men lite stolpig. Den kan jag jobba mer med.
Just nu går det mycket tid till att lära mig mer om Instagram. Hitta min ”nivå”. Jag ställer frågor till mig själv för att bringa lite klarhet. Vad vill jag visa? Hur mycket av mig som privatperson vill jag ska synas i mitt företagande? Vad tycker jag är relevant att visa? Det jag visar blir en del av min framtoning.
Sedan måste jag tänka mer sälj. Vad är det jag säljer? Formulera det i text och bild.
Jag vill visa mitt bildspråk och nå ut till de företag som behöver anlita mig. Den kommunikationen behöver vara professionell. De behöver se att jag är en person som levererar god kvalité, till rätt pris och på avtalad tid. Hur visar jag det med bilder på bästa sätt?
Alltid svårt att se sig själv och sitt företag, tycker jag. Mycket enklare om man har en butik, säljer en produkt eller är hantverkare. Då får jag en massa roliga idéer på bilder och filmer som skulle stå ut och synas. För det handlar om att synas. Vilket i ärlighetens namn inte står högst på min önskelista. Jag står gärna bakom kameran. Inte framför.
Jag upplever att det är enklare och mer fritt att lägga ut händelser. De ligger bara uppe i 24 h. Roligt och ganska enkelt att skapa. Det som är svårt är avgränsningen. Vad är relevanta inlägg och vad är personlig krydda?
Som person är jag analytisk och eftertänksam så en sak är säker det kommer ge bättre utdelning, nu i början, om jag vågar experimentera och undersöka vad som fungerar bäst för mitt företag. Pröva mig fram. Att vrida, vända och överanalyserar allt innan jag lägger ut det går inte på Instagram. Då hinner jag inte med tåget utan står kvar på perrongen och tittar när tåget går. Samtidigt gäller det att lyssna till min takt och ton. Alla tåg är inte för mig och mitt företag. Balans.